как работи системата за отопление

Съвременните автомобили са проектирани така че, да имат постоянен поток от свеж въздух. Който да поддържа приятната вътрешна атмосфера дори при затворени прозорци на автомобила. Как работи системата за отопление. Входящият въздух може да се загрява от двигателя на автомобила. Въздухът навлиза през въздоховода, който се намира под арматурното табло на автомобила. Въздоховода е поставен така че, когато колата се движи. Входната точка е в зона със високо налягане и въздухът е принуден да влезе в купето. Оттам отива към нагревателя на парното, който го затопля, ако е необходимо. При зададена температура от контактора на парното, топлия въздух навлиза във вътрешността на купето в автомобила. Въздухът влиза в интериора на автомобила, през пластмасовите отвори които са вградени в таблото. Вентилационните отвори могат да се регулират така че, да сочат към лицата на пътниците на предните седалки. Някои автомобили също имат въздуховоди към задните седалки.

Как работи системата за отопление в купето на автомобила

Във предния край на арматурното табло, в дъното на предното стъкло. Са поставени няколко броя отвори с големина около 5 до 10 сантиметра. Тези отвори позволяват навлизането на поток от топъл въздух, който има за цел да изсуши предното стъкло от изпотяване. При съвременните автомобили, всички входни точки имат капаци за отваряне и затваряне, ако е необходимо. В средата на долната част в купето на автомобила, са разположени изходни вентилационни отвори. Те са в зона с по-ниско налягане когато колата се движи. И така въздухът отива към пасажерите които се намират на задната седалка. Под таблото на автомобил с водно охлаждане, е монтирано устройство което се нарича охлюв. Той е оборудван с малък воден радиатор, през който преминава горещата вода, която идва от двигателя. Входящият въздух преминава през водния радиатор с топла вода и се затопля. В охлюва е монтиран степенен вентилатор, който издухва топлия въздух от системата в купето.

Как работи системата за отопление на парното

Отоплителната система разполага с два метода за контрол на топлината. Това е системата за топъл и студен въздух. Тука трябва да отбележим че автомобилът разполага с една система за отопление, която произвежда топъл и свеж въздух от природата. Температурата на водата от водния радиатор, се контролира чрез регулиране на количеството топла вода. Която преминава през нея. Въздушна смесваща отоплителна система. Как се извършва разпределението на топлия и студения въздух. Както вече знаем, системата за отопление получава свеж въздух от природата. Топъл въздух. Когато свежия въздух навлиза в охлюва под таблото. Той преминава между тръбичките на водния радиатор за парното и въздухът се затопля според температурата на двигателя. Ако времето е много студено, желателно е водачът на автомобила да включи електрическият вентилатор в охлюва. По този начин вентилаторът издухва топлият въздух през въздуховода, който се създава около радиаторчето на парното.

Как се затопля купето на автомобила

Произведеният вече топъл въздух, преминава през въздуховода и се издухва в купето на автомобила. Топлината която произвежда парното на автомобила, зависи от температурата на двигателя. Ако вентилатора на парното е включено на най-високата предавка, топлината намалява много бързо. Но ако температурата на водата в двигателя е постоянна и е около 90 градуса. Температурата в купето ще стане висока, независимо от оборотите на вентилатора. Но ако температурата на водата в двигателя е около 60 – 70 градуса, температурата в купето ще бъде ниска. В този случай електрическият вентилатор трлябва да се включи на първа или втора степен. Затова през студените зимни дни, просто трябва да изчакате, докато двигателя на вашият автомобил, достигне необходимата температура. След това спокойно можете да пътувате и да се наслаждавате на топлината която ви предоставя вашият автомобил. Ако автомобилът ви не успее да вдигне необходимата температура, затворете желюзите пред големия воден радиатор или поставете картон.

Топлина и комфорт в купето на автомобила

По този начин ще вдигнете температурата на водата в двигателя. Само внимавайте да не превишите определените 90 градуса, където двигателя на автомобила работи най-добре. Ако видите че температурата преминава необходимите 90 градуса, отворете желюзите или махнете картона пред големия радиатор. Температурата на топлия въздух се контролира от водно кранче или система за смесване на въздуха. Можете да промените по всяко време температурата в купето на автомобила. След като завъртите врътките на панела за топло и студено. Който е монтиран обикновено под касетофона на колата. Вторият метод за отоплителната система е затоплянето на купето през топлообменник. Топлообменикът е снабден с електрически нагревател, който черпи ток от акумулатора. При този случай вие можете да се стоплите, дори когато двигателя на вашият автомобил не работи. Този вариант се препоръчва само за няколко минути, защото акумулаторът се изтощава бързо. Начинът по който се разпределя топлината, е като тази на всяка друга кола.

Как навлиза свежия въздух в купето на автомобила

Свеж въздух. Както вече ви пояснихме, как работи системата за отопление на автомобила, така работи и системата за свеж или студен въздух. Свежият въздух навлиза по същият начин в купето, както при системата за топъл въздух. Но тука вече трябва само да се спре кранчето на парното за топлата вода. И да се завърти врътката на панела за студен или свеж въздух. Панела за температурният контрол, е снабден с два или три броя врътки за топло и студено. Тези врътки управляват системата която отваря и затваря клапите за топло и студено. При всяка от двете системи може да има допълнителни клапи за подаване на студен въздух. През отворените клапи към пасажерите, дори когато останалата част от системата доставя топъл въздух. Клапите за контрол на въздуха в панела за температурният контрол, могат да се движат механично чрез плъзгане. Плъзгачите които се намират в температурният контрол, са свързани с капачета и жила.

Автомобили със въздушно охлаждане

Как работи системата за отопление на автомобила. При автомобили с въздушно охлаждане, въздухът може да се затопли като премине около ребрата на горещия изпускателен колектор. Загрятият въздух се смесва до определена температура, чрез система за смесване на въздуха. Тя включва термочувствителен клапан, който поддържа температурата стабилна и удобно отопление за пасажерите. При автомобилите с въздушно охлаждане, не се налага подгряването на двигателя, както при автомобили с водно охлаждане. Тука вече системата за отопление, се опростява значително много. По-скъпите автомобили могат да имат задвижващ механизъм, задвижван от вакуума във всмукателния колектор. Вакуума действа върху мембраната на клапана, както при сервото за спирачната система на автомобила. При този вид система за отопление на автомобила, елементите които извършват цялата операция, се усложнява значително много.