как работи окачването на автомобила

Окачване на автомобила

.

Съществуват различни начини за закрепване на колелата на автомобила към шасито. Така че да могат да се движат нагоре и надолу. Как работи окачването на автомобила. Пружините и амортисьорите помагат за това с възможно най-малка промяна. В разстоянието между съседните колела или в почти вертикалния ъгъл на гумите. Предните колела трябва да могат свободно да се въртят наляво и надясно от волана на автомобила. Задвижваните колела, независимо дали са предни или задни, също трябва да могат да се въртят от задвижващите валове. Колата със задно предаване е оборудвана с диференциал. Който е оборудван както със задвижващи валове и полу-валове, така и с диференциални зъбни колела. А колите които са 4×4 са оборудвани с два диференциала или с независимо окачване. Предният мост се използва в предната част не само на микробусите и камионите. Но и на някои автомобили с предно предаване които имат заден мост.

Как работи окачването на автомобила когато е независимо

Всяка една ос е оборудвана с пружини и амортисьори, за да може да се предотврати страничното люлеене. Вместо да се поставят на една обща ос. Всяко колело на автомобил с независимо окачване се закрепя към носача на предния мост. При този вариант, може да се използват различни комбинации от различни видове пружини. Когато задвижващите колела са с независимо окачване. Диференциалът е фиксиран към шасито на автомобила и задвижва колелата от полуоските на диференциала. Съществуват няколко типа окачване, които се използват много често. Макферсона е една от системите за независимо окачване на автомобила. Макферсонното окачване се използва предимно в автомобилите които притежават предно предаване. Макферсона представлява амортисьор на който е монтирана пружина. Горната част на макферсона се закрепя към коша на купето на автомобила. А долната част на макферсона се закрепя към шенкела на предния мост. Макферсона държи колелото на автомобила изправено, когато се издига и спада.

Как работи окачването на автомобила с макферсон

Макферсонното окачване може да се използва както отпред, така и отзад. Предно окачване. Системата на двата макферсона на предните колела се завърта, за да може автомобилът да завива. Въртящите се макферсони се движат наляво и надясно, като поддържат колелата изправени и да устояват на ускоряващите и спирачните сили. По средата на двата макферсона е монтирана стабилизираща щанга. Която стабилизира цялото предно предаване на автомобила. Задно окачване на автомобила със задно предаване. Макферсона е прикрепен към главината на задното колело и купето на автомобила. Тука вече макферсона е фиксиран да седи неподвижно към купето и главината на задния мост. Работота на макферсона е да се движи само нагоре и надолу. На задното окачване също е монтирана стабилизираща щанга, която не позвалява на купето на автомобила да се люлее настрани. Когато едното колело се движи нагоре, тя издърпва единия край на щангата. А другият край задържа другото колело, поддържайки нивото на автомобила.

Как да разберем дали амортисьорите са изпуснали

Как работи окачването на автомобила. Натиснете здраво предния капак на автомобила. Автомобилът може да клекне надолу, след което да се издигне отново в нормалното си положение, но без да подскача. Това означава че амортисьорите на автомобила работят. Ако натиснете капака на автомобил, който е с повредени амортисьори, ще видите че автомобилът започва да се люлее нагоре надолу. Проектирането на ефективна система за окачване на автомобила е толкова голямо изкуство, колкото и науката. Многобройни компромиси трябва да се правят между качеството на шофиране и товароподемността. Колкото е по-удобен автомобилът при пътуване, толкова е по-стабилен във завои и по неравни участъци на пътя. Сигурността на автомобила при пътуване, зависи до известна степен от окачването на ходовата част на автомобила. Редовната подръжка на автомобила във специализиран автосервиз, ви гарантира сигурност при пътуване в страната и чужбина.

От какво се състои системата за окачване на автомобила

Повечето съвременни автомобили използват стоманени спираловидни пружини, които се поставени на всяко едно колело. По старите автомобили са оборудвани с ресорни листове, които са поставени един върху друг. Те заместват сегашните съвременни амортисьори, които се наричат още макферсони. Съществува още един вид окачване, което работи с помощта на торсиони. Това е дълга метална част, която е прикрепена към единия край на автомобила. А другият край е прикрепен към системата за окачване на колелото. Това окачване се поставя само на предните две колела, на лекотоварните автомобили. Когато едно от колелата премине през дупка, или през неравна част от пътя. Торсионът се завърта наляво или надясно от 5 до 15 градуса, като поема част от натоварването на автомобила. Торсионът спомага, задържането на всички центробежни сили, които действат върху основата на автомобила. С течение на времето, след десетата година на автомобила, торсионът се износва и лесно може да се счупи.

Амортисьори на автомобила и неговото предназначение

Как работи окачването на автомобила. Амортисьора прилича на дебела велосипедна помпа, която съдържа хидравлично масло. Амортисьорите се разделят на два вида, маслени и газови амортисьори. Какъвто и вид да е амортисьора, неговата задача е да поеме част от натоварването на колелото. Амортисьора се състои от две секции, горната секция се нарича външна тръба. Тя е свързана към ботуша в подкалника на автомобила. Вътре в цилиндъра на амортисьора е монтирано бутало с гумени пръстени. Долната половина на амортисьора е пълна с хидравлично масло и е закрепена към шенкела на колелото. Когато колелото на автомобила преминава през дупка, оста се повдига нагоре. Като свива пружината и принуждава буталото да изтласква течността нагоре. Това движение принуждава течността да се движи нагоре, като преминава през малки отвори, които са вградени в буталото. В следващия момент буталото слиза надолу, като освобождава натиска от пружината. А течността променя своята посока като се връща в резервната тръба.

Амортизация и износване на амортисьора

Потокът от течност, създава постоянен натиск в амортисьора, като забавя буталото което се движи нагоре и надолу. По този начин буталото забавя компресията в амортисьора и отскока на пружината. С течение на времето, амортисьорът започне да се износва и течността изтеча от него, което го прави по-малко ефективен. Това се отразява на пътуването, като пружината поема целия товар на колелото и това ускорява износването на гумите. Когато амортисьора остане без масло, пружината на макферсона може лесно да се счупи. Затова редовната подръжка на окачването на автомобила е препоръчителна. При евентуална повреда на амортисьора, се препоръчва да ползвате услугите само на гаранционните автосервизи във страната. Гаранционният срок на оригиналните амортисьори е от порядъка на две до три години. Използването на алтернативни амортисьори, може да доведе до неприятни изненади в ходовата част на вашите автомобили. Затова съветите на специалиста са смяната на амортисьори да се извършва, само във специализиран автосервиз.

Въздушно окачване на автомобила

Как работи окачването на автомобила, когато е въздушно. Все по-често луксозните автомобили и джипове имат това, което се нарича въздушно окачване. Това е система която използва въздушни възглавници, които се поставят на мястото на спираловидните пружини. Тъй като амортисьора на всяка въздушна възглавница се движи нагоре или надолу, системата премахва или добавя въздух. Въздушната система се управлява от специален компютър, който управлява въздушните възглавници на всяко едно от колелата на автомобила. Това позволява на въздушните възглавници (амортисьори), да работят самостоятелно или заедно, като осигурят само настройваща система. Като алтернатива системата може да снижава нивото на автомобила, за да подобри стабилността и да намали разхода на горивото. С течение на времето въздушните възглавници също започват да се износват. Затова нашите специалисти от пътна помощ препоръчват, въздушните възглавници да се подменят на всеки осем години.